صنعت شیر ایران

صنعت شیر ایران

شیر، خامه، ماست، پنیر، کره، صنعت شیر، لبنیات، Milk، Cream، Yoghurt، Cheese، Dairy Industry، Butter، Dairy
صنعت شیر ایران

صنعت شیر ایران

شیر، خامه، ماست، پنیر، کره، صنعت شیر، لبنیات، Milk، Cream، Yoghurt، Cheese، Dairy Industry، Butter، Dairy

قند شیر (لاکتوز )


مواد قندی یا کربوهیدرات ها منابع تامین انرژی را در غذا تشکیل می دهند . قند شیر لاکتوز نام دارد و شیرینی ان یک سوم قند نیشکر است . لاکتوز مانند سایر قندها چاق کننده نبوده و مصرف آن برای بیماران مبتلا به دیابت مضر نیست .

آنزیم هضم کننده لاکتوز ˓ لاکتاز نام دارد که در بدن مانند سایر حیوانات پستاندار ساخته می شود . تولید لاکتاز در بدن بعد از تولید بسیار زیاد است ولی پس از دوران شیر خوارگی ˓ مقدار آن کاهش می یابد و چنانچه شیر از برنامه غذایی روزانه حذف شود ˓ ساخت این آنزیم نیز در بدن متوقف می شود . عدم پذیرش شیر در اشخاص بویژه بزرگسالان که منجر به ناراحتی های گوارشی مثل : نفخ ˓ دل پیچه و اسهال می شود ˓ به دلیل ساخته نشدن لاکتاز در بدن است .

در اشخاصی که مبتلا به عدم تحمل لاکتوز هستند ˓ لاکتوز شیر در روده کوچک هضم نشده و وارد روده بزرگ می شود و بدلیل تخمیر ان بوسیله باکتری های روده ˓در انسان ایجاد نفخ ˓ اسهال و دل پیچه می کند .

بررسی های اخیر نشان می دهد که در اروپای غربی فقط  2 درصد از مردم دچار عدم تحمل لاکتوز هستند ˓ در حالیکه این رقم در کشور های آسیایی بیش از 80 درصد مردم را در بر می گیرد .

نکته مهم :

با مصرف تدریجی شیر ˓ آنزیم لاکتاز مجددا" در بدن ساخته شده و عدم تحمل بدن به لاکتوز رفع میشود .

بهترین جایگزین برای کسانی که به دلیل عدم تحمل لاکتوز نمیتواند شیر بخورد ˓ استفاده از شیر کم لاکتوز ( مانند گرماس ) یا فرآورده های تخمیری آن بویژه ماست است .

                            


 

نظرات 0 + ارسال نظر
امکان ثبت نظر جدید برای این مطلب وجود ندارد.